I dette foredrag får du en introduktion til begrebet ’inklusion’ og de aktuelle undersøgelser af det seneste årtis arbejde med inklusion i Folkeskolen.
Ca. hver tredje elev med et såkaldt “særligt behov” har kun sjældent eller aldrig lyst til at komme i skole, mens 40 procent af børn med handicap ikke består matematik og dansk i Folkeskolen. Det viser undersøgelser fra hhv. 2021 og 2019. Hvorfor er de tal så høje? Hvilke historier ligger bag? Og hvad kan vi gøre for at ændre billedet?
Som en del af Christoffers tidligere arbejde som underviser på ergoterapeutuddannelsen på VIA, og hans bachelor i uddannelsesvidenskab, har Christoffer i mange år beskæftiget sig med inklusion og deltagelse i folkeskole for børn og unge med handicap.
Med udgangspunkt i uddannelsesvidenskabelige læringsteorier, samt nyere forskning på folkeskole- og handicapområdet, bliver du som fagperson eller pårørende klædt på med ny viden, perspektiver om barrierer for den deltagelse og Inklusion. Derudover kommer du også hjem med nye idéer til konkrete løsninger på problemerne.
Publikum vil blive taget igennem øvelser og refleksionsspørgsmål, som vil sætte fokus på de vigtige dilemmaer, der både åbner nye perspektiver og giver stof til eftertanke.
Forståelse af inklusion og dets nuværende status i folkeskolen:
Du vil få en dybere forståelse af, hvad begrebet inklusion betyder i praksis - og hvordan det implementeres i den danske folkeskole for børn med handicap. Du vil lære om de barrierer, som hindrer effektiv inklusion, og de faktorer, der bidrager til succes.
Aktuel forskning og statistikker:
Du får indblik i de seneste undersøgelser og statistikker omkring børn med handicap i folkeskolen – hvor udfordringerne ligger, og hvad de konkrete konsekvenser er for både læring og trivsel.
Praktiske løsninger og konkrete strategier:
Foredraget giver dig konkrete redskaber til, hvordan du som lærer, pædagog, skoleleder eller pårørende kan bidrage til bedre inklusion og deltagelse. Du får idéer til praktiske tiltag, der kan implementeres i klasseværelset og på skoleniveau.
Refleksion og selvkritik:
Gennem refleksionsøvelser og diskussioner vil du blive opfordret til at overveje, hvordan dine egne forforståelser og handlinger kan påvirke inklusionen. Dette skaber en bevidsthed, som kan være nøglen til at ændre praksis og holdninger.